De berging van het wrak van de voor de Nederlandse kust gezonken Baltic Ace gaat 67,5 miljoen euro kosten, exclusief btw.

Dat meldde De Telegraaf donderdag.

De krant baseert zich op de gunningsopdracht van Rijkswaterstaat aan bergingscombinatie Boskalis/Mammoet, die het schip boven water moet halen en afvoeren.

Rijkswaterstaat, dat het bedrag bevestigde, stelde tegen de krant dat de Nederlandse staat waarschijnlijk voor het grootste deel zal opdraaien. De eigenaar deed afstand van het wrak en kan niet meer voor het totaalbedrag van de opruimwerkzaamheden aansprakelijk worden gesteld.

Drukbevaren scheepsroute

De Baltic Ace ligt op een diepte van 35 meter op ongeveer 65 kilometer van Goeree-Overflakkee en midden in één van de drukstbevaren scheepsroutes ter wereld.

Dit jaar wordt gestart met het verwijderen van de stookolie aan boord van het 148 meter lange wrak en volgend jaar zal het in delen worden gezaagd en worden geborgen. Uiterlijk eind 2015 moet het wrak volledig van de Noordzeebodem zijn verwijderd.

Bedreiging voor het milieu

De Baltic Ace was een achtdeks 'roll-on-roll-offschip' dat maximaal 2132 voertuigen kon vervoeren. Het schip kwam op 5 december 2012 op weg van Zeebrugge naar het Finse Kotka in aanvaring met een containerschip dat op weg was naar Antwerpen. De Baltic Ace, beladen met ruim 1400 gloednieuwe Mitsubishi's, zonk binnen 15 minuten. Van de 24 bemanningsleden overleefden 13 de ramp.

De ruim 1400 auto's en de 540.000 liter stookolie aan boord van de Baltic Ace vormen een bedreiging voor het milieu, waardoor het wrak volledig moet worden geborgen. Door de ligging van het wrak wordt een veilige en snelle doorvaart van het scheepvaartverkeer naar de haven van Rotterdam gehinderd. Jaarlijks passeren circa 16.000 schepen die route.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl